Styrelseinfo jan 2021

Den nya styrelsen har nu jobbat under drygt ett halvår. Här kommer lite information om vad vi gjort under hösten. 

Vi har under hösten satt oss in i de frågor som rör färdigställandet av fastigheten. Tyvärr har vi inte haft något annat alternativ än att invänta rapporten från den särskilde granskaren som av fler skäl, bland annat Corona, blivit försenad. 

Rekonstruktionen av Erlandssons går, enligt uppgift, bra. Skulle rekonstruktionen misslyckas finns en moderbolagsborgen som säkerhet, vilket innebär att om Erlandssons skulle försättas i konkurs har föreningen fortfarande möjlighet att rikta krav mot moderbolaget om sådana skulle uppstå på grund av fel som framkommit eller kommer att framkomma vid framtida besiktningar. 

Vi kräver fortsatt att Erlandssons ska åtgärda de fel och brister som finns i fastigheten, invändigt och utvändigt. Vi är inte överens med Erlandssons om vilka fel och brister som återstår. Vår ståndpunkt är att de kvarvarande felen ska åtgärdas. 

I några fall, där vi lyckats påvisa felaktigt utförande, har Erlandsson tagit på sig ansvaret och bekostat åtgärd trots att fel inte har noterats under besiktningen. Detta gäller exempelvis belysningen i trapphusen som nu är åtgärdat av en utomstående entreprenör. 

Styrelsen planerar att ta in juridisk hjälp för att överväga överbesiktningar på vissa områden till exempel el och brandskydd. Vi har också en 2-årsbesiktning hösten 2021 vid vilken vi har chans att lyfta gamla icke åtgärdade fel samt nya som uppkommit eller uppdagats. Styrelsen kommer att vara med vid denna besiktning. 

Det är viktigt att ni fortsätter att göra felanmälningar genom SBC trots att det i de allra flesta fall inte leder till någon åtgärd. Felanmälningssystemet är den logg vi har för att se omfattningen av felen och när i tid de uppstått. Det kan visa sig vara viktigt i en eventuell framtida tvist med till exempel Erlandssons. 

Utöver färdigställandet av fastigheten jobbar styrelsen med att förbättra vår säkerhet genom Aptus-systemet, se över föreningens avtal inom olika områden, driva våra frågor i samfälligheten för garage och gård, bygga ny webbplats och förstås hantera de medlemsärenden som kommer, så skyndsamt det går. Vi jobbar också med att kontinuerligt se till att våra lånevillkor blir så förmånliga som möjligt. 

När det ekonomiska övertagande av föreningen ska ske är ännu inte helt klart. Styrelsens inställning är att allvarliga fel och brister bör vara åtgärdade vid ett övertagande. 

Vi önskar er en god fortsättning och hoppas att ni har tålamod med att det arbete vi bedriver tar lite tid och förståelse för att vissa av de ärenden vi hanterar inte är helt okomplicerade. 

Ni är alltid välkomna att kontakta oss via mejl styrelsen@aril.se

Hälsningar från styrelsen 

Mattias, Fredrik, Christer, Henrik, Daniel, Lars, Stefan och Anna

Kommentarer

Lämna ett svar