Hoppas ni alla haft en riktigt skön sommar!
Styrelsen har denna vecka haft det första mötet efter semestern. Utöver det löpande arbetet såsom den ekonomiska förvaltningen, medlemsärenden osv arbetar vi med en mängd olika frågor. Här kommer ett urval av de frågor som styrelsen driver just nu:
- Den högst prioriterade frågan för styrelsen just nu är att slutföra överenskommelserna med Erlandsson och Tobin/Klövern. Vi ser fram emot att slutligt ta över det ekonomiska ansvaret för föreningen. En mängd andra frågor är beroende av att dessa överenskommelser kommer på plats.
- En garantibesiktning av utvalda lägenheter utfördes i juli, samt på de delar av de gemensamma utrymmena som bedömdes vara mest relevanta.
- Vi påbörjat arbetet med de uppdrag vi fick på årsstämman ang. att sänka priset för parkeringsplatserna i garaget samt att upphandla inglasning av balkonger.
- Vi har låtit installera brytskydd på de källardörrar som nås från trapphuset.
- Burspråket på hus 2 har försetts med stuprör. Det saknades förut med resultat att fasaden riskerade ta skada av rinnande vatten.
- Övervakningskamerorna i miljörummen är i funktion och verkar ha givit önskad effekt.
- Vi har anlitat en firma för att sköta våra grönytor i väntan på att samfällighetens styrelse ska upphandla gemensam skötsel av gemensamhetsanläggningens samtliga grönytor och vägar.
- Vi diskuterar med Engelska förskolan om hur problemen med avrinning från förskolegården ska lösas. Företaget Urbio, som projekterat gården är inkopplade.
- Vi jobbar med att få entreprenören som anlagt takängarna att åtgärda taket med solceller på hus 1. Takängen har en växtbädda som är ca tre gånger för tjock samt fel typ av växter. Samtidigt ska solcellernas funktion säkerställas.
- Vi undersöker om solcellerna på hus 2 kan flyttas för kunna montera snörasskydd på taket (skulle funnits enligt handlingarna).
- Vi har sagt upp avtalet om teknisk förvaltning med SBC och jobbar på en kravspecifikation för en ny upphandling.
Vi vill göra er uppmärksamma på att det varit en del åverkan på föreningens hissar. Det handlar enligt Kone, som sköter drift och underhåll av våra hissar, t.ex. om tunga lass som körts in i hissdörren. Det är kostsamt för föreningen att åtgärda skador på hissarna, skadan som uppkom när en hissdörr i 71:an blivit påkörd kostade 17 000 kr att åtgärda. Dessutom medför stopp i hissarna olägenheter för andra medlemmar i föreningen.
Vi noterar att det vid in- och utflytt blir en del åverkan på både hissar och väggar i trapphusen. Vi ber er anlita seriösa flyttfirmor och meddela oss när skador uppkommer. Om transportfirmor orsakar skada i sitt arbete är de skyldiga att ersätta oss för den kostnad som uppstår på grund av skadan.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.