Blogg

  • Rensning av barnvagnförråden är slutförd

    Rensning av barnvagnförråden är slutförd

    Idag söndag 9 oktober har styrelsen, som tidigare aviserats, rensat barnvagnsförråden från allt som inte märkts med svart buntband. Allt omärkt har flyttats till barnvagnsförrådet på Labradorgatan 8 dit alla har åtkomst med blipp.
    Vi har försökt att kontrollerat allt noga men ber om ursäkt i förväg om vi plockat undan något som var försett med buntband.

    Vid frågor, kontakta styrelsen@aril.se

  • Påminnelse – Rensning av föreningens barnvagnsförråd den 9 oktober

    Påminnelse – Rensning av föreningens barnvagnsförråd den 9 oktober

    Söndagen den 9 oktober kommer styrelsen att genomföra en rensning i föreningens barnvagnsförråd i syfte att skapa mer plats för utrustning som faktiskt används.

    Ni som har barnvagnar eller annan utrustning i något av dessa rum behöver, innan den 9 oktober, förse dessa med ett buntband. På så sätt ser vi vilka barnvagnar eller annan utrustning som kan rensas bort. Buntbanden finns i plastfickor inne i barnvagnsförråden. Utrustning som av någon anledning inte kan märkas med buntband behöver förvaras i källarförråd eller på annan plats under söndagen den 9 oktober.

    Styrelsen kommer att förvara bortrensade barnvagnar och annan utrustning under 6 månader innan vi försöker göra oss av med dessa på ett resurseffektivt sätt.

  • Fast lågt elpris till 31 dec 2024

    Fast lågt elpris till 31 dec 2024

    Den 29 november 2021 tecknade föreningen ett avtal om el märkt med 100 % Bra miljöval från Vattenfall AB. Avtalet började gälla 1 januari 2022 och är ett fastprisavtal som gäller till och med 2024-12-31. Priset är 0,68625 kr/kWh inklusive moms.

    Utöver elhandelsavtalet har man alltid ett avtal med en elnätsoperatör, i vårt fall Ellevio.

    Den sammanlagda kostnaden för elavtal och elnät landar på ca 1,2kr kWh inkl moms. Det är också den kostnaden som föreningen debiterar medlemmarna var tredje månad.

    Dessutom har föreningen solceller som minskar vårt behov av att köpa el.

    Läs mer om vårt elavtal och solceller..

  • Rensning av föreningens barnvagnsförråd den 9 oktober

    Rensning av föreningens barnvagnsförråd den 9 oktober

    Söndagen den 9 oktober kommer styrelsen att genomföra en rensning i föreningens barnvagnsförråd i syfte att skapa mer plats för utrustning som faktiskt används.

    Ni som har barnvagnar eller annan utrustning i något av dessa rum behöver, innan den 9 oktober, förse dessa med ett buntband. På så sätt ser vi vilka barnvagnar eller annan utrustning som kan rensas bort. Buntbanden finns i plastfickor inne i barnvagnsförråden. Utrustning som av någon anledning inte kan märkas med buntband behöver förvaras i källarförråd eller på annan plats under söndagen den 9 oktober.

    Styrelsen kommer att förvara bortrensade barnvagnar och annan utrustning under 6 månader innan vi försöker göra oss av med dessa på ett resurseffektivt sätt.

  • Kallelse till extra föreningsstämma i BRF Äril 28/9 kl 19.00

    Kallelse till extra föreningsstämma i BRF Äril 28/9 kl 19.00

    Alla medlemmar i  BRF Äril Båtbyggarparken kallas härmed till extra föreningsstämma.


    Datum Onsdag den 28 september 2022
    Tid19.00
    PlatsUtomhus på innergården utanför Labradorgatan 8.

    Närvaroregistrering sker mellan 18.45 och 19.00. Ingen föranmälan krävs.

    Dagordning

    1. Öppnande
    2. Fastställande av röstlängd
    3. Val av stämmoordförande
    4. Anmälan av stämmoordförandens val av protokollförare
    5. Godkännande av dagordningen
    6. Val av två justeringsmän tillika rösträknare
    7. Fråga om stämman blivit i stadgeenlig ordning utlyst
    8. Styrelsens förslag om att anta nya stadgar. Beslut 2 av 2.
      På ordinarie föreningsstämma, som hölls 2022-06-28, fattades första beslutet om stadgeändringen. Stämman röstade då enhälligt för styrelsens förslag till nya stadgar med röstsiffrorna 22 för och 0 emot. Fem (5) avstod från att rösta.
      På den första stämman ska mer än hälften av de avgivna rösterna vara för stadgeändringsförslaget. På den andra stämman (denna) ska minst 2/3 rösta för ändringen.
      Styrelsen bifogar nuvarande stadgar (bilaga 1b) och förslag till nya stadgar (bilaga 1a) till förslaget. Sammanfattning av ändringar:
      Föreningen har (sedan den bildades) bostadsrätter av typen ”bostadsrättslokaler”. I nuvarande stadgar saknas skrivningar som inkluderar dessa. Detta har nu förtydligats.

      Föreningens ekonomiska förvaltare har kungjort att de kommer att öka priser för hanteringen av pantsättning och lägenhetsöverlåtelser till 1,5% respektive 3,5% av prisbasbeloppet inklusive moms. Stadgarna justeras därför så att föreningen har rätt att fakturera medlemmen motsvarande belopp.


      Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter har förtydligats beträffande matavfallskvarn, belysning på indragna balkonger samt ventilation.


      Rösträtt på stämma har justerats så att medlem endast har en rösträtt även om medlemmen innehar flera bostadsrätter.

    9. Stämman avslutas

    Bilagor

    1b Föreningens nuvarande stadgar.

  • Hissar kommer att vara avstängda – Uppgradering av nödtelefoner

    Hissar kommer att vara avstängda – Uppgradering av nödtelefoner

    Det kommer att ske en uppgradering av nödtelefonerna i samtliga hissar i föreningen. Först ut är Bobergsgatan 71 och Bobergsgatan 75 den 27 september. Bobergsgatan 71 8:00-12:00 samt Bobergsgatan 75 12:00-16:00. Under uppgraderingen kommer hissen inte att kunna användas. Vi hänvisar till trapporna under den tid som hissen är avstängd. Information har även att publicerats på anslagstavlorna i respektive port. 

    Bakgrund: På grund av att samtliga mobiloperatörer moderniserar sina tekniska lösningar (bland annat stänger ner 3G mobilnäten), kommer våra befintliga nödtelefoner i fastighetens hissar sluta fungera. För att lösa den uppkomna situationen, så har föreningen beställt en uppgradering av nödtelefonerna från Kone. 

    Hälsningar 

    Styrelsen Brf Äril Båtbyggarparken 

  • Kommande arbeten som kräver tillträde till lägenhet

    Kommande arbeten som kräver tillträde till lägenhet

    Under hösten kommer styrelsen utföra flera arbeten som kommer kräva tillträde till era lägenheter. Vi vill med detta utskick informera om dessa arbeten och påtala vikten av att ni är behjälpliga med tillträde till lägenheterna när det är dags. 

    Om ni inte är hemma vid tidpunkten då vi behöver tillträde till lägenheten går det bra att sätta låset i serviceläge

    Fasaderna 

    Under hösten 2022 planerar vi att åtgärda fasaderna på våra hus. Det gäller färgskiftningar i putsen och lagningar som syns. Det som ska göras är att putsfasaderna som vetter ut mot Båthusparken kommer målas om. Arbetet kommer utföras med så kallad bomlift från marken och i samband med detta kommer balkong och fönster plastas in. Tiden då din balkong och dina fönster kommer vara inplastad beräknas uppgå till max en vecka. 

    Det finns ingen exakt tidsplan för detta arbete ännu men vi vill med denna information göra er uppmärksamma på att vi kommer att behöva tillträde till ett antal lägenheter (Labradorgatan 6 samt Bobergsgatan 71) för att denna åtgärd ska vara möjlig att genomföra. I de lägenheter som berörs kommer medlemmar att behövs flytta undan saker på balkonger i de fasader som berörs av arbetet. 

    Styrelsen återkommer med mer detaljerad information så snart planeringen klarnat. 

    Värmen 

    För att vi ska få ett relevant underlag för våra åtgärder med syfte att komma tillrätta med värmeproblemen i vår fastighet kommer vi att ytterligare en gång be er ställa era termostater på max. I samband med detta kommer Hy-Tech, som utreder detta för föreningens räkning, att behöva tillträde till samtliga lägenheter i våra två huskroppar inklusive de skåp från vilka golvvärmen regleras (viktigt att dessa inte är blockerade). Mer information kommer när vi vet tidpunkt för detta.  

    Duschblandare

    Det har visat sig att viss duschblandare sitter löst vilket orsakat vattenläckage i två lägenheter. Styrelsen arbetar med att ta fram ett förslag till hur samtliga duschblandare i föreningen kan kontrolleras för att förebygga ytterligare skador. Detta kommer sannolikt också att kräva tillträde till era lägenheter. 

  • Angående fråga kring barnvagnsförrådet Labradorgatan 8

    Angående fråga kring barnvagnsförrådet Labradorgatan 8

    Styrelsen har fått ett önskemål från 2 medlemmar att göra ett kombinerat barnvagns-, rullstols- och cykelförråd av det befintliga barnvagns-(och rullstols) förrådet i Labradorgatan 8.

    I samband med detta har styrelsen inventerat alla barnvagnsförråd och cykelförråd i föreningen. Styrelsen noterar att barnvagnsförråden mer eller mindre är fyllda till bristningsgränsen samtidigt som det finns lediga platser i cykelförråden.

    Styrelsen har därför beslutat att gå vidare med att inreda barnvagnsförrådet Labradorgatan 8 på samma vis som övriga barnvagnsförråd i föreningen. I dessa utrymmen kan barnvagnar, cykelkärror, rullstolar, barncyklar, kickbikes, snowracers samt pulkor förvaras. Detta arbete beräknas vara slutfört innan september månads utgång.

    Antalet cykelplatser kommer att utökas med ytterligare 8 platser i källaren Bobergsgatan 71. Även detta arbete beräknas vara slutfört innan september månads utgång.

    Styrelsen planerar att under hösten genomföra en rensning av barnvagnsförråden liknande den som skedde i cykelförråden våren 2022.

    Styrelsens beslut var enhälligt.

  • Information till medlemmarna i Brf Äril Båtbyggarparken sommaren 2022

    Information till medlemmarna i Brf Äril Båtbyggarparken sommaren 2022

    Vi tackar för förtoendet

    Den nya styrelsen tackar för ert förtroende att fortsätta arbeta för föreningens bästa. Vi räknar med ett nytt intensivt år, inte minst vad gäller att fortsätta med att beta av fel och brister i fastigheten.

    Säkerheten 

    Sommar och semester brukar tyvärr innebära ökad risk för inbrott. Som medlem finns det en hel del du kan göra för att minska risken för dig själv och för andra. 

    • Lär känna dina grannar och meddela dem när du reser bort.
    • Se till att entrédörren stängs ordentligt efter dig, speciellt sent på dygnet.
    • Var restriktiv med att lämna ut portkoden, använd Aptus Home-appen för att släppa in leveranser etc.

    Se till att du har kontroll på alla dina Aptus-brickor. Hur många brickor som ska finnas för din lägenhet syns i appen. Om du tappat bort en bricka eller inte fått alla brickor vid överlåtelse spärrar du brickan i appen.

    Lite tråkig information – incidenter

    Vi har haft ett par incidenter de senaste veckorna som vi helst hade sluppit.

    • Någon har roat sig med att plocka ner bokstäver från våra entrétavlor. Det började i trapphuset Bobergsgatan 71 men spred sig sedan till flera portar. Nu har vi skaffat lås till tavlorna men tycker att det är trist att det ska behövas. 
    • Några, troligen barn, roar sig med att peta hål i putsen och med putsen skriva bokstäver på väggen på plan 1, Labradorgatan 6. Vi ber er alla prata med era barn om det som hänt, det är inte okej. 
    • Vi måste vara försiktiga med hissarna. Ett stopp i hissen på Bobergsgatan 71 berodde enligt reparatören sannolikt på att någon satt foten emellan när hissdörren skulle stängas och att den därmed hoppade ur sitt spår i underkant. Denna reparation kostade föreningen dryga 10 000 kr.

    Miljörummet

    Vi har tyvärr haft påhälsning i miljörummet Labradorgatan 6 igen trots åtgärder som kameraövervakning och brytskydd. Att obehöriga tagit sig in beror sannolikt på att Ragn-Sells inte stängt dörrarna på rätt sätt. Vi för en dialog med dem om det. Vi är lite besvikna på att flera medlemmar som besöker miljörummet efter ett inbrott inte meddelar oss detta så att vi kan polisanmäla så snart som möjligt eller ens gör en ansats att återställa kärl etc. Fint om vi kan hjälpas åt med detta. 

    Städningen av källargångar och övriga utrymmen

    I slutet av mars gick det ut ett meddelande till samtliga medlemmar om att källargångar samt utsidan av källarförråd inte får användas för någon typ av förvaring. Skälet till detta är att förvaring utanför källarförråd utgör ett potentiellt hinder för Brandskyddsmyndigheten att utföra sitt arbete vid brand.
    Samtidigt erbjöds möjlighet att ta tillvara sådant som skulle ”sparas”, och att detta i så fall ska lagras inne i källarförråd eller på balkongen. 

    I april utförde styrelsen en rensning enligt ovan, och samtlig utrustning och material i källargångar samt övriga utrymmen flyttades till annan plats.  Till dags dato har vi fått frågor angående IKEA vagnen (hus 2) samt tre stycken pirror (hus 1). Styrelsen föreslår att en av pirrorna placeras bakom cykelmekarbordet i cykelförrådet Labradorgatan 6. Om något annat av den omhändertagna utrustningen önskas i retur, så får denna utrustning endast förvaras i källarförråden (balkongen), dvs den får inte förvaras i källargångar, cykelförråd, garage eller andra gemensamma utrymmen inom Brf Äril. Ej avhämtad utrustning kommer att kasseras efter oktober.

    Barnvagnsförrådet Labradorgatan 8

    Som Ni känner till så har samtliga barnvagnsförråd utom ett byggts om, för att bättre nyttja rummets yta. Styrelsen har kompletterat med en hylla tillsammans med ett antal väggkrokar. På väggkrokarna kan kickbikes och liknande hängas. På hyllan kan mindre cyklar, pulkor, snowracers mm placeras. Barnvagnar placeras under hyllan.
    Nu är det dags att göra samma justering i barnvagnsrummet Labradorgatan 8. Samtliga cyklar måste flyttas till cykelrum, cykelplats utomhus eller annan plats. Eventuella cyklar som finns kvar efter 15 augusti kommer att parkeras utanför Labradorgatan 8.

    Påminnelse om vad som gäller vid in- och utflytt 

    Tyvärr har vi fått skador på våra fina paneler på entréplanet vid en flytt. Vi vill därför påminna om att föreningens trivsel- och ordningsregler är uppdaterade med vad som gäller vid in- och utflytt

    Sopsugen – Allmänt 

    Stoppen i sopsugarna kostar föreningen mycket pengar. Tryck inte ner soppåsen i sopsugen och släng inte stora eller överfulla påsar. Om det är fullt eller stopp i en sopsug kan du använda någon av de andra sopsugarna, se kartan

    Sopsugen – Rutin för felanmälan

    Felanmälan sker via e-post till backakrasamfallighet@gmail.com (tidigare möjlighet att felanmäla direkt till Envac har tillsvidare stängts av, då denna rutin inte fungerade tillfredställande). Bifoga nummer på sopsugen, felsymptom samt ditt namn och telefonnummer. Backåkra samfällighetsförening tar hand om felanmälan snarast. Sopsugsnummer finns på sopsugen. Sopsugsnummer finns även dokumenterat i denna karta.

    Att grilla hör sommaren till

    Vid grillning, använd gärna i första hand de två grillplatser som finns på innergården (de får endast eldas med grillkol eller grillbriketter). Det är inte tillåtet att använda kol- eller brikettgrill på balkongen. Om du grillar på din balkong tänk på att placera el- eller gasolgrillen stadigt och på betryggande avstånd från vägg eller annat som kan fatta eld samt att alltid ha en brandsläckare till hands. MSB:s anvisningar för gasol ska alltid följas vilket bland annat betyder att gasolbehållare inte får förvaras i källarförråd eller garage.

    Vi önskar alla en riktigt skön fortsättning på sommaren!


    Lars, Håkan, Mattias, Christer, Fredrik, Daniel, Joakim, Anna

  • Ny portkod till entrédörrarna

    Ny portkod till entrédörrarna

    Från och med nu, 2022-07-03 har vi en ny portkod till våra entrédörrar i föreningen. Koden finns angiven i den e-postnotifiering som går ut till alla medlemmar i föreningen varje gång en ny nyhet publiceras.

    Koden ändras denna gång på grund av att obehöriga ungdomar vistats och smutsat ner i källarplanet (i detta fall Bobergsgatan 71).

    Styrelsen påminner samtliga medlemmar (samt medlemmars ungdomar) om att vara restriktiva med att lämna portkoden vidare till tredje person. Använd istället Aptus Home-appen vid besök eller öppna porten personligen.

    Portkoden fungerar mellan kl 07.00 och 21.00. Övrig tid måste du använda din nyckelbricka eller Aptus Home-appen för att öppna entrédörrarna. För att låsa upp källardörrarna och garagedörrarna är det alltid nyckelbricka som gäller.