Blogg

  • Kontroll av repiga glasrutor 15 mars

    Kontroll av repiga glasrutor 15 mars

    Måndag den 15 mars 2021 mellan ca 13 och 16 kommer styrelsen ha en sakkunnig inom glas på plats för att göra en kontroll av ett urval av de fönsterrutor som fortfarande är repiga och som missades vid förra fönsterbesiktningen eller repats under fasadrenoveringen.

    OBS, detta är inte en formell besiktning utan en kontroll av en sakkunnig för att styrelsen ska få bättre tyngd i våra fortsatta diskussioner med Erlandsson.

    Har du dessa problem och har möjlighet att ta emot han som ska undersöka glasrutorna på måndag någon gång mellan 13 och 16, mejla styrelsen@aril.se.

    Styrelsen

  • Kontroll av elen i fastigheten 12 mars

    Kontroll av elen i fastigheten 12 mars

    Fredag den 12 mars 2021 mellan ca 13 och 16 kommer styrelsen ha en elbesiktningsman på plats för att göra en övergripande kontroll av elinstallationerna i fastigheten. OBS, detta är inte en formell besiktning utan en kontroll av en sakkunnig för att styrelsen ska få ett bättre underlag kring hur det ligger till kring elinstallationerna i fastigheten.

    Har du problem med elen i din lägenhet och har möjlighet att ta emot elbesiktningsmannen på fredag någon gång mellan 13 och 16, mejla styrelsen@aril.se.

    Styrelsen

  • Omläggning av lägenhetslåsen 13-14 april

    Omläggning av lägenhetslåsen 13-14 april

    Styrelsen har bett att få in samtliga FS- och servicenycklar från Klövern (f.d. Tobin Properties), SBC och Erlandssons Bygg. Dessa har dock inte lyckats återlämna alla nycklar. För att inte riskera att nycklar på drift används av obehöriga har styrelsen i samråd med Klövern därför beslutat att lägga om samtliga lägenhetslås och byta samtliga lås till fastighetens övriga dörrar.

    Efter omläggning av lägenhetslåsen kommer de gamla servicenycklarna ej längre kunna användas för att låsa upp lägenhetsdörrar. Styrelsen kommer få en ny uppsättning servicenycklar. Entreprenörer som behöver tillgång till lägenheter när bostadsrättsinnehavare ej kan vara hemma kommer få kvittera ut servicenyckel av styrelsen.

    Observera att för att det överhuvudtaget ska gå att låsa upp en lägenhetsdörr med hjälp av en servicenyckel behöver lägenhetsinnehavaren själv ha satt dörren i så kallat serviceläge. Detta görs genom att låsa som vanligt och sedan vrida nyckeln till cirka klockan 10, se film här: https://www.youtube.com/watch?v=idBcw0fjiDk

    Omläggningen kommer utföras av Lidingö Lås & Larm och innebär att själva låscylindern konfigureras om. Ni behåller era ordinarie lägenhetsnycklar, de behöver ejbytas ut och kommer fortsatt fungera som vanligt även efter omläggningen. Det är bara servicenycklarna som berörs.

    Följande tider gäller:

    • Hus 1 (Labradorgatan): tisdag 13 april, 08:00 – 16:30
    • Hus 2 (Bobergsgatan): onsdag 14 april, 08:00 – 16:30

    När omläggningen görs behöver låsfirman tillgång till er entrédörr. Om ni inte är hemma ber vi er därför sätta låset i serviceläge.  Låsfirman kommer då öppna med den gamla servicenyckeln och låsa med den nya. När låsfirman låst er dörr kommer låset vara i serviceläge.

    Vid eventuella oklarheter eller frågor, kontakta styrelsen@aril.se.

  • Årsstämma hålls digitalt 16 juni

    Årsstämma hålls digitalt 16 juni

    Brf Äril kommer att hålla kommer att hålla en digital årsstämma onsdagen den 16 juni klockan 19.00.

    Om du vill skicka in en motion till stämman är sista dagen för detta söndagen den 4 april. Motioner skickas i första hand till styrelsen@aril.se men kan även lämnas i styrelsens brevlåda på Labradorgatan 8.

  • Trivsel- och ordningsregler för BRF Äril

    Trivsel- och ordningsregler för BRF Äril

    Funderar du på att hyra ut i andra hand? Vill du bjuda över en kompis på grillkväll? Eller går du i renoveringstankar? Det och mycket mer kan du läsa om i våra trivsel- och ordningsregler.

    Ordningsreglerna gäller alla bostadsrättshavare och dess familjemedlemmar, gäster, inneboende och hantverkare eller andra som utför arbete åt dig i din lägenhet. Reglerna gäller även hyresgäster som hyr din lägenhet i andra hand och även för föreningens hyresgäster.

  • Så får du bättre mobiltäckning

    Så får du bättre mobiltäckning

    Har du problem med att mobiltäckningen är dålig inomhus kan det hjälpa att slå på Wi-Fi-samtal på telefonen.

    Så funkar Wi-Fi-samtal

    Har du platser i ditt hem där du önskar att täckningen var bättre? Wifi-samtal ger dig möjligheten att prata på fler platser utan att tappa täckningen. Du kan röra dig fritt mellan wifi och mobilnätet utan att samtalet bryts.

    För att Wifi-samtal ska fungera måste:

    1. Ditt mobiltelefonabonnemang ha stöd för det. De flesta har det idag.
    2. Mjukvaran i din mobiltelefon ha stöd för det.

    Så gör du

    Många mobiloperatörer har redan förberett ditt abonnemang för Wifi-samtal och det är inget du behöver betala extra för. Se bara till att din mobil är uppdaterad med den senaste mjukvaran. De största tillverkarna har aktiverat Wifi-samtal på utvalda modeller och antalet mobiler som stöds ökar successivt.

    • Uppdatera mobilen när det är dags
    • Slå på wifi-samtal under inställningar

  • Byte av batteri till din fjärrkontroll för garaget

    Byte av batteri till din fjärrkontroll för garaget

    När det blir dags för byte av batteri i din fjärrkontroll kan du enkelt göra detta själv. Första indikationen att detta behöver göras är att du förmodligen upplever att du behöver trycka flera gånger på knappen för att porten ska öppnas. Lampan på fjärrkontrollen vill också påminna dig om ett byte genom att blinka efter ditt tryck.

    Med fjärrkontrollen är det enda sättet du tar dig in i garaget så ett extra batteri i bilen kan vara bra att ha redan nu. Här är en beskrivning på hur du enklast byter batteri.

    Tveka inte att höra av dig till oss om du har några frågor eller funderingar.

    Med vänliga hälsningar
    Elin Johansson, Affärsområdeschef Parkona

  • Ventilationsproblem

    Ventilationsproblem

    Idag upptäckte fastighetsskötaren att det är ett tekniskt fel i kommunikationssystemet som styr ventilationsanläggningen. Detta medför att ventilationen just nu inte fungerar i delar av fastigheten. Troligen är det Labradorgatan (exklusive förskolan) som berörs.

    En servicetekniker från firman som installerat ventilationen har varit på plats, men inväntar ytterligare support från firman som har tillverkat systemet.

    Vi håller tummarna för att de lyckas lösa problemet innan helgen.

    Vad gäller röklukten i lägenheterna vet vi nu följande:

    • Varje lägenhet är ett slutet system så röklukt kan inte spridas från en lägenhet till en annan.
    • Luftintaget sitter på taken.

    En möjlig orsak till röklukt kan vara att någon entreprenör har varit uppe på taket och rökt i närheten av luftintaget. Vi kommer sätta upp skyltar där om att det är luftintag och rökning förbjuden.

  • Styrelseinfo jan 2021

    Styrelseinfo jan 2021

    Den nya styrelsen har nu jobbat under drygt ett halvår. Här kommer lite information om vad vi gjort under hösten. 

    Vi har under hösten satt oss in i de frågor som rör färdigställandet av fastigheten. Tyvärr har vi inte haft något annat alternativ än att invänta rapporten från den särskilde granskaren som av fler skäl, bland annat Corona, blivit försenad. 

    Rekonstruktionen av Erlandssons går, enligt uppgift, bra. Skulle rekonstruktionen misslyckas finns en moderbolagsborgen som säkerhet, vilket innebär att om Erlandssons skulle försättas i konkurs har föreningen fortfarande möjlighet att rikta krav mot moderbolaget om sådana skulle uppstå på grund av fel som framkommit eller kommer att framkomma vid framtida besiktningar. 

    Vi kräver fortsatt att Erlandssons ska åtgärda de fel och brister som finns i fastigheten, invändigt och utvändigt. Vi är inte överens med Erlandssons om vilka fel och brister som återstår. Vår ståndpunkt är att de kvarvarande felen ska åtgärdas. 

    I några fall, där vi lyckats påvisa felaktigt utförande, har Erlandsson tagit på sig ansvaret och bekostat åtgärd trots att fel inte har noterats under besiktningen. Detta gäller exempelvis belysningen i trapphusen som nu är åtgärdat av en utomstående entreprenör. 

    Styrelsen planerar att ta in juridisk hjälp för att överväga överbesiktningar på vissa områden till exempel el och brandskydd. Vi har också en 2-årsbesiktning hösten 2021 vid vilken vi har chans att lyfta gamla icke åtgärdade fel samt nya som uppkommit eller uppdagats. Styrelsen kommer att vara med vid denna besiktning. 

    Det är viktigt att ni fortsätter att göra felanmälningar genom SBC trots att det i de allra flesta fall inte leder till någon åtgärd. Felanmälningssystemet är den logg vi har för att se omfattningen av felen och när i tid de uppstått. Det kan visa sig vara viktigt i en eventuell framtida tvist med till exempel Erlandssons. 

    Utöver färdigställandet av fastigheten jobbar styrelsen med att förbättra vår säkerhet genom Aptus-systemet, se över föreningens avtal inom olika områden, driva våra frågor i samfälligheten för garage och gård, bygga ny webbplats och förstås hantera de medlemsärenden som kommer, så skyndsamt det går. Vi jobbar också med att kontinuerligt se till att våra lånevillkor blir så förmånliga som möjligt. 

    När det ekonomiska övertagande av föreningen ska ske är ännu inte helt klart. Styrelsens inställning är att allvarliga fel och brister bör vara åtgärdade vid ett övertagande. 

    Vi önskar er en god fortsättning och hoppas att ni har tålamod med att det arbete vi bedriver tar lite tid och förståelse för att vissa av de ärenden vi hanterar inte är helt okomplicerade. 

    Ni är alltid välkomna att kontakta oss via mejl styrelsen@aril.se

    Hälsningar från styrelsen 

    Mattias, Fredrik, Christer, Henrik, Daniel, Lars, Stefan och Anna

  • Glöm inte att felanmäla till SBC

    Glöm inte att felanmäla till SBC

    Enligt uppgift till Styrelsen löper Erlandssons rekonstruktion på och förutsättningarna för att de ska klara sig ser goda ut.

    Vi vill påminna om att Erlandsson fortfarande har ett garantiansvar för saker som går sönder eller inte fungerar som avsett. Det är därför viktigt att alla dessa fel anmäls till SBC. Även om det resulterar i ett mejl tillbaka där Erlandsson säger att det inte är ett fel så är det viktigt att det finns loggat att felet har registrerats.

    Undantag: Fel på vitvaror anmäls direkt till Siemens.

    När du gör en felanmälan till SBC gör de en bedömning om det är ett garantifel eller ett förvaltarärende. Om det är ett garantifel skickar de ärendet vidare till Erlandsson. Om det är ett förvaltarärende åtgärdar SBC felet själva.

    Vill också påminna om att om du på eget initiativ låter åtgärda ett problem kan det i bli svårt att åberopa garantin gentemot Erlandsson för det specifika fallet.