Blogg

  • Information från styrelsen mars 2022

    Information från styrelsen mars 2022

    Källare

    Vi ber er plocka bort allt som nu förvaras i källargångar samt allt utom cyklar från cykelförråden senast söndagen den 3 april. Efter det kommer styrelsen att rensa bort det som fortfarande är kvar. I källargångar samt utanför källarförråd ska det vara helt rent (förvaring får endast ske på insidan av gallerburen). Vad som gäller för cykelförvaring finns att läsa här.

    Miljörummet

    Det är inte tillåtet att tvätta hundar, cyklar eller annat inne i miljörummet.
    Vi har fortsatta problem med att restavfall slängs i kärl för blandat avfall. Vänligen upphör med detta då det riskerar att dra till sig skadedjur som råttor och flugor och medför dålig lukt i miljörummet.

    Inbrott & Säkerhet

    Vi ber er som upptäcker ett inbrott att informera styrelsen så fort som möjligt. Efter ett inbrott i miljörummet på Bobergsgatan 71A dröjde det innan det kom till styrelsens kännedom. Styrelsen riktar ett tack till er som agerade genom att informera oss och genom att ställa iordning.

    Renovering samt in- och utflytt

    Föreningens trivsel- och ordningsregler är uppdaterade med vad som gäller vid renovering av lägenheter samt vid in- och utflytt. Notera att om du byter ut spiskåpan/fläkten i köket måste du beställa och betala för en injustering av din nya köksventilationslösning, läs mer här.

    Skyddsrum

    För närmsta skyddsrum se MSB:s karta.

    Sopsugen

    Stoppen i sopsugarna kostar föreningen mycket pengar. Tryck inte ner soppåsen i sopsugen och släng inte stora eller överfulla påsar. Om det är fullt eller stopp i en sopsug kan du använda någon av de andra, se kartan.

    Värmen

    Arbetet med att felsöka vårt värmesystem fortgår oförtrutet. Vi har hittat en del frågetecken och oklarheter i vissa installationer. Dessa går vi nu metodiskt igenom. Felsökningen är komplex och erforderlig expertis kopplas in allteftersom. Överlag känner vi att arbetet går framåt. Målet är att en gång för alla få värmesystemet att fungera såsom tänkt.

    Föreningsstämman

    Föreningsstämman kommer att hållas måndagen den 13 juni kl 19 i Hjorthagens medborgarhus, Artemisgatan 19. Motioner ska vara styrelsen till handa senast den 15 april. Kallelse med dagordning kommer att skickas ut senast 2 veckor innan stämman. Se separat information.

    Styrelsearbete

    Den som är intresserad av att bidra i styrelsearbetet kan höra av sig till valberedningen.

  • Ny portkod till entrédörrarna

    Ny portkod till entrédörrarna

    Från och med nu, 2022-03-26 har vi en ny portkod till våra entrédörrar i föreningen. Koden finns angiven i den e-postnotifiering som går ut till alla boende i föreningen varje gång en ny nyhet publiceras.

    Den gamla koden kommer fungera till och med 2022-04-03 kl 23.59.

    Portkoden kommer från och med 2022-04-04 fungerar mellan kl 07.00 och 21.00 alla dagar i veckan istället för 07.00 – 23.00. Övrig tid måste du använda din nyckelbricka eller Aptus Home-appen för att öppna entrédörrarna. För att låsa upp källardörrarna och garagedörrarna är det alltid nyckelbricka som gäller.

  • Nyckeltaggar

    Nyckeltaggar

    Till varje lägenhet delade Tobin Properties ut tre Aptus-taggar i samband med att lägenheten tillträddes 2018/2019. Dessa taggar är numrerade med 1, 2 respektive 3.  Taggarna ger access till entréportar, källardörrar, barnvagnsrum, miljörum, garage samt sopsugsanläggningar.

    Det har funnits möjlighet att erhålla ytterligare upp till två taggar (numrerade 4 respektive 5) till varje lägenhet, men dessa taggar har inte givit access till sopsugsanläggningen (mer information kring hur man beställer ytterligare taggar finns här).

    Sedan en tid tillbaka har Styrelsen möjlighet att erbjuda en komplettering med sopsugsaccess på tillkommande taggar (detta gäller samtliga taggar oavsett nummer).

    För de som är intresserade av en sådan komplettering, följer här en kort instruktion om vad Ni behöver göra för att erhålla denna kompletterande access till sopsugarna.

    Instruktion sopsugsaccess på nyckeltaggar

    Lägg de taggar som saknar sopsugsaccess i ett kuvert och notera följande på utsidan av kuvertet:

    • Skatteverkets lägenhetsnummer exempelvis 1901
    • Brf Ärils lägenhetsnumrering exempelvis 4172
    • Efternamn exempelvis Andersson
    • Gatuadress (för retur av taggen/taggarna) exemplevis Bobergsgatan 75

    Denna information behövs för att vi enkelt ska kunna komplettera dina taggar med access till sopsugsanläggningen.

    Lägg därefter Ert kuvert i Brf Ärils postbox i entréporten Labradorgatan 8.

    Styrelsen tömmer postboxen en gång per vecka, och kompletterar snarast de aktuella taggarna med access till sopsugsanläggningen. Så snart arbetet är utfört returneras taggarna till den postbox som matchar namn och lägenhetsnummer som finns noterad på utsidan av kuvertet.

    Vänligen notera att kuvert med information som inte är komplett inte kommer att hanteras.

    Hälsningar

    Styrelsen Brf Äril Båtbyggarparken

    P.S. Om Ni har erhållit kompletterande taggar (efter tillträdet 2018/2019) vilka saknar sopsugsaccess, så går det bra att lägga med dessa taggar för att erhålla sopsugsaccess.

    P.S.S. Du vet väl att du enkelt kan spärra borttappade taggar i Aptus-appen, mer information om det finns här.

  • Inför temperaturmätning måste alla termostater stå på max från morgon den 23 mars

    Inför temperaturmätning måste alla termostater stå på max från morgon den 23 mars

    Som ett led i arbetet med att komma till rätta med värmeproblemen i fastigheten kommer vi genomföra en mätning av temperaturen den 24 mars. Mätningen kommer ske nere i undercentralen, ingen mätning kommer ske i några lägenheter.

    Ställ termostaten på max

    För att mätningen inte ska bli missvisande måste alla termostater i din lägenhet eller lokal vara inställd på max från onsdag morgon den 23 mars till torsdag kväll den 24 mars.

    Så ska termostaten vara inställd när den är på max.

    Värmeenkät

    Vi behöver också veta exakt vilka som upplevt och upplever sina lägenheter kalla och som haft problem med värmen. Vi ber er därför besvara denna värmeenkät senast den 22 mars.

  • Källarinbrott Bobergsgatan 75 natten 19-20 februari 2022

    Källarinbrott Bobergsgatan 75 natten 19-20 februari 2022

    Tyvärr måste vi meddela att vi återigen har haft inbrott i källarkontoren i anslutning till Bobergsgatan 75. Vad vi kan se så är det tre källarkontor som har blivit uppbrutna.
    Tillvägagångssättet är lika det som användes vid föregående inbrott 14-15 december 2021. Händelsen är polisanmäld (ärendenummer I-53-1645269282507). Vi rekommenderar de som har källarkontor i anslutning till Bobergsgatan 75, att själva kontrollera eventuellt inbrott samt skador/saknade ting och i samband med detta komplettera ovanstående polisanmälan.

    Styrelsen har sedan tidigare beställt kompletterande brytskydd för entréporten till Bobergsgatan 75. På grund av viss leveranstid, har detta ännu inte blivit åtgärdat. Vi har bett vår tekniska förvaltare BK Kraft att prioritera för att få detta levererat och monterat.

    Styrelsen kommer även att beställa nya låscylinderringar till samtliga källarutrymmen i fastigheten. De nya låscylinderringarna är i härdat stål (att jämföra med dagens som är i mässing). Låscylinderringarna fyller ut hela utrymmet i låskistan, och gör det i stort sett omöjligt att forcera våra källardörrar.

  • Uppdatering kring arbetet med värmen i huset

    Uppdatering kring arbetet med värmen i huset

    Som många av er noterat har vi fortfarande problem med värmen i huset. Vår ursprungliga plan att problemet skulle vara åtgärdat innan julafton kom rejält på skam. Som vi tidigare nämnt är det många system och många aktörer inblandade. Problemet är att ingen har helhetssynen, den har vi istället fått försöka skapa själva.

    Vårt värmesystem består av en geoenergianläggning med 38 st borrhåll för bergvärme, en fjärrvärmeanläggning för spetsvärme, ett ventilationssystem med kanalvärmare för tillsatsvärme samt ett golvvärmesystem. Alla dessa system ska kunna ”prata” med varandra. För detta ändamål finns ett styr- och reglersystem dit alla system är kopplade.

    Sedan den 1 januari 2022 har vi en ny teknisk förvaltare, BK Kraft AB. Deras första och högst prioriterade uppgift är att få ordning på värmeproblemet i huset. De driver nu frågan på vårt uppdrag och går igenom systemen och dokumentationen systematiskt.

    Här är exempel på några av de saker vi hittills upptäckt och som vi arbetar med:

    • Ett tryckfall på 12-16 kPa har uppdagats mellan geovärmeanläggningen och shuntgruppen i en av undercentralerna (5-0914). I en shunt blandas vatten av olika temperatur från olika system.
    • Vissa shuntgrupper, framförallt till ventilationen, är halvöppna men har bara en bråkdel av det totala vattenflödet.
    • Vissa styrventiler har haft fel börvärden på framledningstemperaturen. Detta har åtgärdats men utan att vi kunnat notera någon nämnbar förändring.
    • En utomhusgivare har visat sig vara trasig. Den är nu förbikopplad och istället används en annan utomhusgivare.
    • En tryckgivare som garanterar ett tryckfall på minst 20 kPa saknas längst bort i anläggningen (vid shunt VS33). Detta gör att shuntgrupperna inte fungerar korrekt.
    • Vattnet i värmesystemet är kraftigt förorenat, vilket eventuellt kan förklara tryckfallet i anläggningen. Vår avsikt är att rena vattnet, men för att kunna göra det måste vi först veta vilken eller vilka typer av föroreningar det handlar om. Ett vattenprov är därför skickat på analys. När vi fått resultatet kommer en reningsanläggning tillfälligt installeras i undercentralen för att rena allt vattnet i systemet. Detta kan tyvärr inte göras under den kalla årstiden utan vi måste avvakta tills i vår/sommar. Värmesystemet måste tillfälligt stängas av medan reningen pågår.
    • Att tömma systemet på allt smutsvatten och istället fylla på med nytt och fräscht är inget alternativ eftersom hela systemet då måste luftas. Det skulle innebära en omfattande operation med avluftning i fastighetens samtliga lägenheter och lokaler.
    • Några av de inblandade parterna anser att en (STAP) differentialtrycksventil eventuellt är felmonterad. Detta är under utredning.
    • Konsultfirman Projektengagemang har projekterat värmesystemet i huset. Dem har vi varit i kontakt med för att stämma av att projekteringen är korrekt utförd.

    Vi inom styrelsen arbetar vidare och kommer inte ge oss förrän värmeproblemet är löst!

  • Balkonginglasning

    Vid årsstämman 2021 fick styrelsen i uppdrag att upphandla en inglasningslösning för fastighetens balkonger, vilka medlemmar som är intresserade av inglasning av balkong ska kunna avropa på egen bekostnad.

    Styrelsen har under hösten haft möten med och inhämtat offerter från flera inglasningsfirmor. Efter detta har styrelsen valt att gå vidare med Svenska Lumon.

    Ett ramavtal om inglasningstjänster har slutits med Svenska Lumon som nu arbetar med bygglovsansökan för inglasning av husets balkonger som inte är utanpåliggande på fasaden. Bygglovsansökan kan förhoppningsvis lämnas in inom någon vecka.

    En bygglovsprocess tar ca 10 veckor efter det att ansökan lämnats in till kommunen. Under den tiden kommer Svenska Lumon att komma till vår förening och förevisa sina produkter och ta upp beställningar av de medlemmar som är intresserade. De medlemmar som vill låta glasa in sina balkonger gör detta på egen bekostnad.

    Förhoppningsvis kommer bygglov att beviljas utan fördröjning vilket skulle innebära att inglasningarna kan påbörjas tidigast i slutet av april.

    För den som är intresserad av ett exempel på Svenska Lumons inglasningar så kan Stockholmshems intilliggande byggnader beskådas. Dessa hus har om inte en identisk så i vart fall en snarlik utformning som den inglasning som kommer att erbjudas i vårt hus.

    Styrelsen återkommer med mer information om inglasningen längre fram.

  • Information om de nya laddstationerna i garaget

    Information om de nya laddstationerna i garaget

    BAKGRUND
    Vårt garage Backåkra GA:4 ingår som en del i Backåkras samfällighet (GA = gemensamhets-anläggning). Garaget ägs och förvaltas av Backåkra delägarförvaltning i vilken ingår BRF Äril Båtbyggarparken, AB Stockholmshem och Einar Mattsson AB.

    VARFÖR UTÖKA ANTALET LADDSTATIONER?
    Antalet nyregistrerade elbilar ökade med 106 procent förra året och stod för en knapp femtedel av nybilsförsäljningen, enligt statistik från Bil Sweden. Under 2022 räknar branschorganisationen med att 6 av 10 personbilar som registreras kommer att vara laddbara. Enligt prognosen kommer elbilarna att stå för 34 procent av den totala försäljningen.

    Med detta som bakgrund framstod det som självklart att utöka antalet laddplatser i garaget. Naturvårdsverket lämnar ett bidrag på 50% av investeringskostnaden och det är inte känt hur länge bidraget kommer att finnas kvar.

    VALET AV LEVERANTÖR
    Delägarförvaltningen förde en dialog med Parkona och fick ett förslag på deras lösning. Vi tyckte att priset föreföll högt och begärde därför in jämförande offerter från tre andra leverantörer. Efter utvärdering valde vi en leverantör med ett förmånligare erbjudande än Parkona. På så sätt sparade vi dryga 200.000 kr i investeringskostnad jämfört med Parkonas offert. Vi sparade dessutom in en årlig driftkostnad om ca 40.000 kr, som Parkona krävde för drift och administration av laddboxarna (kostnad för el ej inräknad). Dessutom var laddboxarna vi valde bland de absolut modernaste och mest intelligenta på marknaden just nu.

    LADDBOXARNA ADMINISTRERAS AV DELÄGARFÖRVALTNINGEN
    Eftersom laddboxarna upphandlats och köpts in av delägarförvaltningen är det delägarförvaltningen som administrerar dem. Parkona har alltså ej längre något ansvar för laddboxarna. Det innebär att alla frågor gällande laddboxarna såsom registrering, RFID-brickor, m.m. behöver tas med delägarförvaltningen.

    VARFÖR TOGS DE GAMLA LADDSTOLPARNA FRÅN GARO BORT?
    Garagets urprungliga laddstolpar från Garo har genom åren krånglat och varit förknippade med många problem. Att företaget som levererade och installerade dem dessutom gått i konkurs gjorde det också svårt att få till support och service. Vi bestämde därför att byta ut de gamla laddboxarna samtidigt som vi utökade antalet. Att ha två olika system fann vi också ineffektivt ur administrativ synvinkel.

    ELPRISET FÖR ATT LADDA
    Elpriset för att ladda bilen i garaget har under en lång tid legat på 81 öre/kWh. Detta har varit ett förmånligt pris men har inte speglat marknadspriset, framförallt inte under den senaste tiden. Av den anledningen har delägarförvaltningen beslutat att höja priset. I kWh-priset ingår också numera även ett 15-procentigt påslag för betaltjänsten, som innebär att elkostnaden debiteras respektive hyresgäst direkt utan någon administrativ mellanhand från vare sig oss eller Parkona. Elpriset kommer framledes justeras varje kvartal med hänsyn till till marknadspriset.

    KONTAKTPERSON I DELÄGARFÖRVALTNINGEN
    Lars Östberg, e-post: lars@aril.se

    TEKNISK SUPPORT
    Tel: 010-888 53 46, e-post: contact@efuel.se.

    Med vänliga hälsningar
    Backåkra GA:4 delägarförvaltning

  • God fortsättning!

    God fortsättning!

    Det nya året är här och snart är det dags att plundra julgranen. Granar ska lämnas på de ställen staden aviserat. Det går också bra att lämna sin gran på en återvinningscentral. Det är inte tillåtet att lämna sin gran i miljörummet.

    Stockholm Vatten och Avfalls hemsida finns information om var man kan lämna sin julgran. Det närmaste stället är Bobergsgatan vid Fågelhundsgatan.

  • Vi jobbar med värmen

    Vi jobbar med värmen

    Vi har idag haft möte med representanter från styr och regler, rör, bergvärmecentral och projektör. På mötet framgick att några parametrar i styrsystemet inte hade helt korrekt inställda värden, dessa har nu åtgärdats. Vidare framkom att en tryckpump i bergvärmecentralen möjligtvis har för lågt flöde. Flödet kommer därför att ökas under morgondagen (onsdag 22/12). Om dessa båda åtgärder inte hjälper finns ytterligare en möjlig felkälla att undersöka, men först efter att vi sett resultatet av de första två åtgärderna. Om det sedan visar sig att dessa åtgärder ändå inte hjälper kommer vi fortsätta jobba oss fram steg för steg tills dess värmeproblemet är löst.